Skarbnik Gminy - Kierownik Referatu Budżetu i Finansów
Do zadań Skarbnika Gminy należy:
Do obowiązków jako Kierownika Referatu należy:
- prawidłowe zorganizowanie pracy Referatu,
- nadzorowanie i kontrolowanie pracy podległych pracowników, w tym czynności kancelaryjnych,
- dokonywanie okresowych ocen kwalifikacyjnych podległych pracowników samorządowych na stanowisku urzędniczym,
- udział w przeprowadzaniu służby przygotowawczej pracowników,
- ustalanie szczegółowych zakresów czynności, uprawnień i odpowiedzialności pracowników Referatu oraz przeprowadzanie kontroli wewnętrznej Referatu,
- ustalanie obowiązującego w Referacie obiegu dokumentów i informacji,
- dbanie o poprawność formalno-prawną przygotowywanych spraw i decyzji,
- współpraca i wykonywanie czynności oraz sporządzanie dokumentów w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego w zakresie działania Referatu,
- przygotowywanie dla Wójta propozycji tematów na sesje Rady Gminy,
- przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń,
- nadzór nad terminowością realizacji zadań przydzielonych pracownikom,
- nadzór nad wprowadzaniem i treścią informacji do Biuletynu Informacji Publicznej oraz strony internetowej Urzędu w zakresie Referatu.
Obowiązki wynikające z zakresu czynności zajmowanego stanowiska pracy są następujące:
- wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości,
- kierowanie pracą Referatu Budżetu i Finansów,
- opracowywanie zakresów czynności pracowników Referatu,
- przygotowywanie projektu budżetu gminy,
- prowadzenie rachunkowości gminy,
- opracowywanie, nadzorowanie i kontrola realizacji budżetu,
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Wójta, a dotyczących prowadzenia rachunkowości,
- zatwierdzanie dowodów księgowych do realizacji,
- sprawowanie nadzoru nad wymiarem i poborem podatków i opłat lokalnych,
- zatwierdzanie dokumentów do wypłaty,
- ubezpieczanie majątku Gminy,
- współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową w zakresie przekazywania uchwał, sprawozdań i zarządzeń,
- przygotowywanie wniosków kredytowych,
- przygotowywanie wniosków o wydanie opinii w sprawie długu Gminy,
- opracowywanie instrukcji w zakresie zasad rachunkowości,
- kontrola w zakresie wykorzystania otrzymanych dotacji,
- kontrola w zakresie pobierania i odprowadzania dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych Gminie,
- kontrasygnowanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań finansowych,
- współdziałanie i opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu i ich analiz oraz bilansów rocznych, a także innej sprawozdawczości budżetowej,
- dokonywanie analiz budżetu i na bieżąco informowanie Wójta o jego realizacji,
- przekazywanie wytycznych i niezbędnych danych do opracowania projektu planu budżetowego,
- organizacja i czuwanie nad prawidłowym obiegiem informacji i dokumentacji finansowej,
- realizowanie ustaw: o finansach publicznych, o podatkach i opłatach lokalnych, o opłacie skarbowej, o rachunkowości,
- wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień Wójta,
- wykonywanie uprawnień i obowiązków głównego księgowego,
- przeprowadzanie kontroli w Referacie i jednostkach organizacyjnych pod względem finansowym,
- przeprowadzanie kontroli wewnętrznej pracowników Referatu,
- ocenianie pracy pracowników Referatu,
- współpraca z organami podatkowymi, bankami i organami nadzoru finansowego,
- organizowanie i nadzorowanie bieżącą działalnością finansową Gminy Szelków oraz sprawowanie nadzoru finansowego nad jednostkami organizacyjnymi,
- opracowywanie projektów zarządzeń Wójta i uchwał Rady Gminy w sprawach dotyczących gospodarki finansowej,
- nadzór nad wprowadzaniem treści informacji do Biuletynu Informacji Publicznej w zakresie budżetu Gminy,
- udział w realizacji zadań z zakresu spraw obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego w części dotyczącej Referatu.
Skarbnik Gminy bierze pełną odpowiedzialność za realizację przydzielonych zadań.
Skarbnik Gminy sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością następujących stanowisk pracy:
- Zastępcy Skarbnika Gminy
- d/s księgowości podatkowej
- d/s wymiaru podatków gminy
- d/s finansowych
- d/s obsługi kasy.