Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego
Tel: 29 7176722
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego
Obowiązki wynikające z zakresu czynności zajmowanego stanowiska pracy są następujące:
1) wykonywanie zadań wynikających z przepisów o aktach stanu cywilnego,
2) załatwianie spraw związanych z ustawą - Kodeks rodzinny i opiekuńczy,
3) współdziałanie z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w sprawach z zakresu USC,
4) wydawanie decyzji administracyjnych wynikających z prawa o aktach stanu cywilnego oraz kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
5) udzielanie informacji o danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
6) przyjmowanie pism sądowych i wywieszanie ogłoszeń o ustanowieniu kuratora dla strony, której miejsce pobytu nie jest znane,
7) rejestracja urodzin, małżeństw oraz zgonów i innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób,
8) sporządzanie aktów stanu cywilnego oraz prowadzenie i aktualizacja ksiąg stanu cywilnego,
9) prowadzenie akt zbiorowych i skorowidzów do ksiąg stanu cywilnego,
10) sporządzanie i wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego oraz zaświadczeń,
11) wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą,
12) przechowywanie i konserwacja ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych,
13) przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz innych oświadczeń zgodnie z przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
14) stwierdzanie legitymacji procesowej do wystąpienia do sądu w sprawach możności lub niemożności zawarcia małżeństwa,
15) wskazywanie kandydata na opiekuna prawnego,
16) wpisywanie zagranicznego aktu do polskich ksiąg,
17) sprostowanie oczywistego błędu pisarskiego w akcie stanu cywilnego,
18) uzupełnienie treści aktu stanu cywilnego,
19) przekazywanie odpisów aktów stanu cywilnego do ewidencji ludności,
20) przesyłanie wniosków o przyznanie medalu za długoletnie pożycie małżeńskie oraz organizowanie uroczystości wręczenia medalu,
21) przygotowywanie uroczystości wręczania przez Wójta medali za długoletnie pożycie małżeńskie,
22) ustanawianie pełnomocnika w sprawach o przysposobienie,
23) przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy,
24) współpraca z placówkami konsularnymi,
25) prowadzenie archiwum USC,
26) sporządzanie sprawozdań statystycznych z zakresu działania USC.
W zakresie spraw ewidencji ludności:
1) prowadzenie spraw z zakresu ewidencji ludności,
2) prowadzenie rejestru wyborców oraz sporządzanie spisów wyborców do
przeprowadzenia wyborów,
3) udzielanie informacji adresowej,
4) prowadzenie postępowań i przygotowanie decyzji administracyjnych
w sprawach zameldowania i wymeldowania,
5) sporządzanie wydruków dla potrzeb wojskowych,
6) sporządzanie wydruków dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu dla potrzeb oświaty,
7) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o repatriacji w zakresie kompetencji organów gminy,
8) współdziałanie z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w zakresie ewidencji ludności,
9) współdziałanie w zakresie realizacji zadań związanych ze spisami powszechnymi,
10) wskazywanie kandydata na opiekuna prawnego,
11) współpraca z jednostkami samorządowymi w zakresie ewidencji ludności,
12) udzielanie informacji o danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
13) przyjmowanie pism sądowych i wywieszanie ogłoszeń o ustanowieniu kuratora dla strony, której miejsce pobytu nie jest znane,
14) sporządzanie sprawozdań statystycznych z zakresu działania ewidencji ludności,
W zakresie spraw dowodów osobistych:
1) załatwianie spraw związanych z wydawaniem dowodów osobistych, ich wymianą lub utratą,
2) prowadzenie dokumentacji dowodów osobistych,
3) właściwe zabezpieczanie dowodów osobistych, pieczęci oraz materiałów pomocniczych,
4) współdziałanie z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w zakresie dowodów osobistych,
5) odbiór dowodów osobistych z Komendy Powiatowej Policji,
6) współpraca z jednostkami samorządowymi w zakresie wydawania dowodów osobistych,
7) obsługa Systemu „Źródło”.
W zakresie innych spraw:
1) udział w realizacji zadań z zakresu spraw obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego w części dotyczącej stanowiska pracy,
2) opracowywanie projektów zarządzeń Wójta i uchwał Rady Gminy w sprawach dotyczących zakresu działania stanowiska pracy,
3) nadzór nad wprowadzaniem treści informacji do Biuletynu Informacji Publicznej w zakresie działania stanowiska pracy,
4) sporządzanie sprawozdawczości statystycznej,
5) wykonywanie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów z zakresu właściwości stanowiska pracy,
6) wszystkie inne sprawy nie objęte niniejszym zakresem czynności, a zlecone przez Wójta Gminy lub Sekretarza Gminy lub Skarbnika Gminy.